Monday, September 17, 2012

Gaza : Sejarah, Kini dan Masa Hadapan

Nota: Entry ini masih di dalam pembikinan. Fakta-fakta akan dikemaskini dari semasa ke semasa.

Ketika saya berulang-alik dari rumah ke Hospital Sultan Ismail Johor Bahru kerana melawat ibu mertua, yang dikasihi Bonda Hjh Tijah Md Dom pada awal September 2012 kerana menerima rawatan rapi, anak laki-laki saya menunjukkan satu sticker di salah sebuah kedai yang terdapat di lobi hospital. Berbunyi "Why Save Gaza, Not Palestine?". Saya tergelak melihat sticker tersebut, kerana seolah-olah sticker tersebut (atau pembuatnya) tidak mengetahui, bahawa Gaza itu adalah sebahagian Palestin. Jika kita berkempen selamatkan Gaza, ia sebenarnya adalah kempen sebahagian dari bumi Palestin. Tidak mungkin perjuangan para pejuang di Gaza, hanya ingin membebaskan bumi yang keluasannya hanya 365 kilometer persegi itu sahaja (hari ini). Perjuangan sebenarnya i

alah untuk membebaskan keseluruhan Palestin dari pendatang haram Israel...!

Palestin sebelum 1948 adalah bumi yang merdeka, dihuni oleh penduduk pelbagai bangsa dan agama iaitu Islam, Yahudi dan Kristian. Hampir 85% adalah penduduk Islam yang menempati boleh dikatakan seluruh pelusuk bumi Palestin dan ketiga-tiga agama hidup dengan aman damai. Penduduk Islam yang telah ratusan tahun di bawah pemerintahan kerajaan Islam Khilafah Othmaniah sentiasa menghormati penduduk Kristian mahupun Yahudi selagi mereka tidak menentang dan membuat angkara kepada pemerinah.

Namun bangsa yahudi yang menyimpan dendam kesumat dek kerana sifatnya yang sentiasa ingkar dengan perintah agama sebagaimana yang dijelaskan di dalam sejarah dan termaktub di dalam Al-Qur'an, mereka sentiasa membuat kekacauan dan sering mengeksploitasi segala kesempatan yang mereka miliki. Mereka lakukan di mana-mana jua mereka berada termasuk mereka yang tinggal di negara-negara eropah semenjak 1950'an. Oleh itu bangsa ini juga terpaksa ditangani oleh para pemimpin eropah dan ada di antara pemimpin yang terpaksa menghukum mereka kerana keonaran yang mereka lakukan.

Kelicikkan bangsa yahudi yang akhirnya dapat 'menungangi' pemimpin British sekitar 1940an telah berjaya mempengaruhi keputusan British sehingga mendapat laluan mudah menerobos dan menceroboh bumi Palestin yang sebelumnya aman damai.

Penaklukkan, perampasan dan pengusiran rejim zionis terhadap tanah dan harta penduduk Palestin sesunguhnya suatu yang melampau. Mereka terus-terusan menguasai dan berhasrat untuk menghapuskan terus umat Islam dari bumi Palestin.

Rejim zionis israel telah memaksa rakyat Palestin keluar dari negara mereka dan kini lebih 5 juta hidup sebagai pelarian di kem-kem samaada di Lubnan, Syria, Jordan dan lain-lain negara. Meraka yang masih berada di bumi Palestin pula dipaksa berpindah dan kini menduduki di tebing barat dan Gaza yang terkepung dan terabai dari keeprluan asas.

Gaza hari ini

Di dalam rencana dari ReliefwebUpdate (lihat di sini), yang dilaporkan pada 17 Sept 2012 di Madrid Spain;
In Gaza, widespread poverty and a lack of employment and livelihoods all contribute to rising food insecurity, where families do not have access to enough healthy food. These factors are in turn largely driven by the Israeli-imposed blockade on the coastal enclave. The UN’s Office for the Coordination of Humanitarian Affairs (OCHA) estimates that 35 per cent of Gaza’s farmland and 85 per cent of its fishing waters are totally or partially inaccessible. UNRWA recently reported that 44 per cent of Gaza’s population is food insecure. In addition, 80 per cent of the population receives humanitarian aid.

Artikel ini dituis bagi membincangkan sejarah, status dan masa hadapan Gaza. Ianya bertujuan untuk dijadikan bahan rujukan dan perbincangan oleh NGO mahupun ahli akademik serta para pemimpin agar isu pembelaan dan pembebasan Palestin dapat ditangani dengan lebih berkesan.

Oleh kerana telah banyak ditulis menganai Gaza, penulis membuat capaian-capaian dari internet bagi menerangkan tajuk-tajuk penting seperti di bawah:-

Palestin : Sepintas lalu
3. Kem-kem Pelarian Rakyat Palestin
4. Pilihanraya Palestin 1996 & 2006
5. Nakhbah 1948
6. Nakhbah Website - daerah-daerah, bandar-bandar dan kampung-kampung asal Palestin.
7. Sejarah Palestin - Sebelum & Ketika Nakhbah - Kronologi tarikh-tarikh penting & terperinci.
8. Testimony Mereka yang menyaksikan kezaliman Israel ketika Nakhbah.

Gaza : Fakta

Gaza : Sejarah


Gaza : Hari ini


Gaza : Intifadah (1987) hingga 2006
1. Intifada 1987 & 2000


Gaza : Pilihanraya 2006 & Kepungan (Siege)

Pihak Berkuasa Palestin yang dipimpin Mahmud Abbas dari parti Fatah telah mengadakan pilihanraya ke dua pada 2006. Pilihanraya ini dianggap adil kerana dipantau oleh pemerhati antarabangsa dan diketuai oleh bekas Presiden Amerika Jemmy Carter. Keputusan memihak kepada HAMAS iaitu parti baru yang sebelumnya adalah merupakan gerakan Islam Ikhwan Muslimin cawangan Palestin. Hamas mendapat sokongan lebih besar berbanding Fatah yang sudah sekian lama mewakili rakyat Palestin di dalam urusan berkaitan Palestin sama ada urusan dalam negeri mahupun luar negeri.


Gaza : Serangan 2008-2009

Israel bertindak di luar batasan dan prikemanusiaan apabila menyering semenanjung Gaza yang begitu padat dengan penduduk (1.7 juta) di dalam Gaza yang berkeluasan 356km2. Serangan ke atas rakyat Gaza dilakukan setelah Gaza dikepung semenjak 2006, iaitu setelah rakyat dan pentadbiran Gaza kekurangan segala-gala keperluan asas mahupun teknikal.

Gaza : Pentadbiran dan Pemerintahan.
Walaupun semenjak UN Partition Plan 1947, Gaza kononnya merupakan tanah milik Palestin, namun rakyatnya tidak bebas dari serangan tentera Israel. Pemerintahan yang kononnya diberikan kepada Palestin juga tidak dapat berfungsi, malah Israel tidak pernah menerima kenyataan bahawa Gaza perlu diperintah oleh pemimpin Palestin yang dipilih oleh rakyatnya sendiri.

Pada pilihanraya 2006 dimana Hamas diberi kuasa rakyatnya sendiripun tidak pernah direstui oleh bukan sahaja Israel malah kuasa-kuasa dunia khususnya Amerika dan Eropah.

Namun pemimpin Hamas yang dipilh rakyat kini memiliki dertiminasi untuk mengurus semenanjung Gaza. Dengan pimpinan Dr Ismael Haniyyeh sebagai Perdana Menteri (lihat di SINI), Gaza membentuk barisan kabinetnya dengan barisan ahli-ahli Parlimen dikalangan calun-calun pilihanraya yang menang. Beberapa kementerian dibentuk bagi menguruskan pelbagai keperluan pentadbiran dan menyediakan perkhidmatan sebaik mungkin kepada rakyat.

Pada 2007 suatu inisiatif kerjasama digerakkan oleh kedua-dua pihak Fatah dan Hamas yang di adakan di Makkah serta mereka berdamai demi kesejahteraan Palastin. 


Hamas di bawah pimpinan PM Ismail Haniyyeh sentiasa meningkatkan pentadbiran di Gaza bagi menghadapi perkembangan-perkembangan dan cabaran-cabaran semasa. Terkini pada 2 September 2012, barisan baru menteri-menteri kabinet dibentuk iaitu;


Ziad al-Zaza - Minister of Finance & Deputy Prime Minister
Mufeed al-Mukhallalati - Minister of Health
Yousif al-Ghreiz - Minister of Public Works and Housing
Ismail Radwan - Minister of Islamic Endowments
Mazin Haniyeh - Minister of Justice
Jawad al-Farra - Minister of Local Governance
Ali Tarshawi - Minister of Agriculture
Menteri-menteri yang kekal dengan jawatan mereka ialah;
Fathi Hamad -  Interior Minister

Perdana Menteri mengulas penyusunan semula kementerian-kementeriannya : "Haniya said the reshuffle was "normal procedure after nearly six years of work by some ministers and in order to achieve specific goals for the current period."
The reshuffle was approved by a meeting of members of the Palestinian parliament, known as the Palestinian Legislative Council.

Gaza : Hamas dan Fatah
Pelbagai persoalan sering dilemparkan oleh orang awam bila bercakap mengenai isu pentadbiran di Palestin. Persoalan-persoalan sering timbul apabila sesaorang tidak jelas akan isu Palestin dari segi sejarah dan raaliti semasa yang begitu kompleks yang mereka hadapi di Palestin. Di antara persoalan-persoalan termasuklah ... "Mengapa orang palestin sendiri tidak bersatu ?", "mengapa Fatah dan Hamas pun tidak bersatu?", mengapa negara-negara arab tidak bersatu melawan Israel, bukankah Israel tu kecik berbanding negara-negara arab yang besar dan ramai?!". 


Gaza : Pagar Pemisah dan Pintu Sempadan

Gaza dikepung dengan pagar sepanjang sempadan utara dan timur Gaza yang siap dibina pada 1996. Israel turut memutuskan 1 km 'buffer zone' dengan arahan menembak bagi sesiapa yang cuba melintasi kawasan berkenaan. Terdapat 5 Gaza Crossing (pintu sempadan) dan ia adalah merupakan pintu-pintu masuk dari sempadan-sempadan di Gaza iaitu  Beit Hanoun / Erez (utara); Al-Mintar (Karni), Kissufim dan Sufa di sebelah sempadan timur dan Rafah Crossing di selatan (bersempadan dengan Mesir.
Pintu sempadan akess tersebut dibina terus dipenempatan-penempatan Israel di Gaza yang diduduki Israel sebelum 2005. Sebelum 2005 Israel membawa mudah sebarang bekalan samada keperluan asas atau kelengkapan tetera ke kem-kem tentera Israel yang ada di Gaza. Namun selepas Israel merasakan tidak selamat menduduki sebahagian kawasan Gaza, pada 2005 mereka membawa keluar segala institusi dan penduduk, malah mereka memusnahkan penempatan-penempatan yang mereka bina termasuk 1,500 rumah yang mereka bina ketika mereka menduduki Gaza. Di tambah lagi serangan yang dilakukan Israel 2008-2009 adalah bertujuan antara lain memusnahkan bekas-bekas peninggalan mereka agar tidak dapat dimanfaatkan oleh penduduk Gaza dan kerajaan Hamas.
Selepas Hamas memerintah Gaza 2006 dan keputusan membuat sekatan Blockade terhadap 1.7 juta penduduk Gaza telah menyebabkan penutupan pintu-pintu sempadan di atas dan ini menyebabkan segala keparluan asas gagal dibawa masuk ke Gaza termasuk makanan dan ubat-ubatan.
1. Gaza Crossing Map & Brief info.
Gaza : Kem-kem Pelarian.

Terdapat 8 kem-kem pelarian di Gaza yang mana mereka adalah penduduk asal Palestin yang dipaksa keluar dari tanah dan perkampungan masing-masing oleh tentera Israel semenjak Nakbah 1948. Kini mereka telah menduduki kawasan kem-kem berikut lebih dari dua generasi;

  1. Jabalia: 106,846 registered refugees
  2. Rafah: 97,412 registered refugees
  3. Beach: 80,567 registered refugees
  4. Nuseirat: 58,727 registered refugees
  5. Khan Yunis: 61,539 registered refugees
  6. Bureij: 29,805 registered refugees
  7. Maghazi: 23,161 registered refugees
  8. Deir al-Balah: 20,215 registered refugees

Gaza : Pendidikan.

Gaza : Infrastructure present & future.
1. Occupied Palestine - reports.
Gaza : Inisiatif & Alternatif Tenaga.
2. Tenaga Solar untuk tadika di Khanyounis

Gaza : Future
1. Gaza 2020: Livable place? - report by UN 1
2. Gaza 2020: Livable place? - Full UN report.
3. Prospect of water desalination plant in Gaza
4. USD1/2 billion desalination plant for Gaza ?
5.

Gaza & Persenjataan Menentang Israel.
1. Roket-roket pejuang Palestin di Gaza.


2 comments: